Mew-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Mew-foorumi

xDmegalol[sensuroitu]
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Mitä pelaamiseen tarvitaan?

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
MewFreak
homotin



Viestien lukumäärä : 141
Join date : 13.07.2008
Ikä : 24

Mitä pelaamiseen tarvitaan? Empty
ViestiAihe: Mitä pelaamiseen tarvitaan?   Mitä pelaamiseen tarvitaan? EmptyTi Toukokuu 19, 2009 8:26 pm

Mitä pelaamiseen tarvitaan?
Sinulla ja vastustajallasi tulee molemmilla olla jonkinlaisia pelimerkkejä (esimerkiksi tavalliset viiden sentin kolikot käyvät hyvin), joilla voitte merkitä Pokémonienne kärsimän vaurion, kolikko, jota voitte heittää arpomistarkoituksessa tai noppa, ja 60 kortin pakka. Pakassa voi olla vain neljä kappaletta samaa korttia ja vain yhden energiatyypin ("Energy") kortteja. Jos kaipaat tarkempaa apua pakan rakentamiseen, tutustu keskustelualueeseen tai vilkaise vinkkejä pakan rakentamiseen..

Mitä kamppailu tarkoittaa?
Sinä ja vastustajasi asetatte Pokémoninne toisiaan vastaan ja käytte niiden avulla kamppailun. Voit suorittaa hyökkäyksiä pelaamalla energiakortin tai voit käyttää niitä Pokémonisi vahvistamiseen. Kummallakin on koko ajan oltava yksi "Active Pokémon", eli aktiivinen Pokémon, jolla kamppaillaan. Sinulla voi olla viisi Pokémonia, jotka odottavat taisteluvuoroaan aktiivisen Pokémonisi takana. Näitä viittä kutsutaan "Benched Pokémoneiksi", eli vaihtopenkillä oleviksi Pokémoneiksi. Jos aktiivinen Pokémonisi peitotaan kamppailussa, sinun on lähetettävä seuraava Pokémon vaihtopenkiltä taisteluun. Kuten varmasti arvaatkin, nämä Pokémonit ovat tuttuja Nintendon Pokemon-peleistä.

Kuinka pelissä voitetaan?

Voittaa voi kolmella tavalla:
- Voitat, jos keräät kaikki kuusi palkintokorttiasi ("Prize"). Pelin alussa sekä sinä että vastustajasi tulee pelata pöydälle kuusi Prize-korttia pakan päältä. Aina kun onnistut voittamaan yhden vastustajasi Pokémonin, voit kerätä yhden niistä käteesi.
- Voitat, mikäli vastustajasi pakassa ei ole yhtään ainutta korttia hänen kierroksensa alussa.
- Voitat, jos vastustajallasi ei ole yhtään Pokémonia vaihtopenkillä silloin, kun hänen aktiivinen Pokémoninsa poistuu pelistä. Silloin omalla Pokémonillasi ei enää ole ketään, jota vastaan kamppailla, joten sinä olet voittaja!

Näin aloitat pelin:
Ensin sinun tulee heittää kolikkoa nähdäksesi, kumpi aloittaa – sinä vai vastustajasi. Voit myös käyttää kolikon sijasta tavallista noppaa ratkaistaksesi asian – tällöin toinen teistä valitsee numerot 1-3 ja toinen numerot 4-6.

Sekä sinä että vastustajasi sekoitatte omat pakkanne. Molemmat vetävät pakan päältä seitsemän korttia, ja jäljelle jäänyt pakka asetetaan pelaajien eteen kuvapuoli alaspäin. Nämä seitsemän korttia ovat kätesi. Kumpikin pelaaja valitsee kädestään yhden Basic Pokémon -kortin ja asettaa sen pöydälle eteensä kuvapuoli alaspäin. Näin valittu kortti on ensimmäinen aktiivinen Pokémon. Mikäli pelaajalla ei ole kädessään yhtään Basic Pokémon -korttia, tämän tulee näyttää kätensä vastustajalleen, sekoittaa kortit takaisin pakkaan ja nostaa uudet seitsemän korttia pakasta. Vastustajasi voi tällöin halutessaan vetää pakastaan yhden ylimääräisen kortin. Mikäli et vieläkään ole saanut yhtään Basic Pokémonia käteesi, voit jälleen nostaa uudet kortit, kunnes saat Basic Pokémon-kortin, mutta vastustajasi saa vetää pakastaan ylimääräisen kortin aina, kun teet näin! Kumpikin pelaaja voi halutessaan valita kädestään myös enintään viisi Basic Pokémon -korttia, ja asettaa ne kuvapuoli alaspäin vaihtopenkille (alueelle, jossa Pokémonit odottavat silloin, kun ne eivät ole aktiivisia Pokémoneja).

Nyt kun Basic Pokémonit on asetettu, molemmat pelaajat sekoittavat pakkansa ja pelaavat kuusi korttia pöydälle pakan päältä, kuvapuoli alaspäin. Nämä kortit ovat palkintokortit. Aina kun peittoat vastustajan Pokémonin, voit valita yhden näistä käteesi katsomatta niitä kuitenkaan etukäteen.

Nyt peli voi alkaa. Molemmat kääntävät aktiivisen Pokémoninsa ja vaihtopenkillä olevat Pokémoninsa ympäri niin, että kuvapuoli on ylöspäin.

Pelaa!
Aina kierroksen alussa poimit käteesi pakkasi päällimmäisenä olevan kortin. Jos et voi vetää korttia pakasta, häviät. Aloituksen voittanut pelaaja ei kuitenkaan saa ensimmäisellä kierroksellaan vetää pakasta korttia.

Nyt voit tehdä mitkä tahansa seuraavista asioista haluamassasi järjestyksessä ja niin monta kertaa kuin haluat:

-Pelata Basic Pokémon -kortteja kädestäsi vaihtopenkille.

-Kehittää Pokémoneja Voit halutessasi pelata kortin kädestäsi joko aktiivisen tai vaihtopenkillä olevan Pokémonin päälle. Tätä kutsutaan Pokémonin kehittämiseksi ("Evolution"). Voit kehittää Basic Pokémonin Stage 1 -Pokémoniksi, tai Stage 1 -Pokémonin Stage 2 -Pokémoniksi – esimerkiksi asettamalla Golduck-kortin Psyduck-kortin päälle, sillä Golduckin kuvauksessa lukee "Stage 1 - Evolves from Psyduck", eli kyseessä on Stage 1 -Pokémon, joka kehittyy Psyduckista. Kun Pokémon kehittyy, se säilyttää kaikki siihen liittyvät kortit (energiakortit, kehityskortit, jne.) ja saamansa vaurion, mutta sen vanhaan muotoon liittyvät hyökkäykset, Poké-voimat ja Poké-kehot katoavat. Niin katoavat myös kaikki erikoistilat ja muut seikat, jotka ovat seurausta jonkin Pokémonin aiemmasta hyökkäyksestä. Huomaa, ettet kuitenkaan voi kehittää Pokémonia, jonka olet juuri pelannut tai jota olet jo kehittänyt tämän kierroksen aikana.

-Pelata kouluttajakortin. Med Kun haluat pelata kouluttajakortin ("Trainer"), noudata sen ohjeita ja aseta se pelistä poistettujen korttien pinoon ("discard pile"). Voit pelata vain yhden Supporter-kortin ja yhden Stadium-kortin per vuoro.

-Käyttää Poké-voimaa. Joillakin Pokémoneilla on erikoisia Poké-voimia ("Poké-Powers"), joita he voivat käyttää ollessaan pelissä mukana. Tämä koskee sekä aktiivisia että vaihtopenkillä olevia Pokémoneja. Monia näistä voimista voidaan käyttää ennen hyökkäystä. Jokainen Poké-voima on erilainen, joten seuraa tarkasti kortissa lukevaa voiman kuvausta. Poké-voima ei ole sama asia kuin hyökkäys, joten voit käyttää Poké-voimaa ja silti hyökätä!

Seuraavat asiat voit tehdä vain YHDEN KERRAN kierroksen aikana:

-Pelata energiakortin Pokémoniin
Voit pelata energiakortin ("Energy") kädestäsi joko aktiiviseen tai vaihtopenkillä olevaan Pokémoniin. Aseta kortti Pokémon-kortin alle.

-Vetäytyä Pokémonilla
Jos aktiivisen Pokémonisi päällä on useita vauriopelimerkkejä, saatat haluta vetää sen pois kamppailusta ja asettaa sen tilalle yhden vaihtopenkkisi Pokémoneista. Vetäytymisellä on kuitenkin hintansa – vähennä siltä energiaa kortin vetäytymisen hinta ("Retreat Cost") -kohdassa annetun listan mukaisesti. Jos vetäytymishintaa ei kerrota, se ei maksa mitään. Pokémon säilyttää pelimerkkinsä, kehityskorttinsa ja energiakorttinsa (paitsi ne, jotka olet mahdollisesti joutunut poistamaan pelistä vetäytymisen yhteydessä). Unessa ("Asleep") tai jähmettyneenä ("Paralyzed") oleva Pokémon ei voi vetäytyä.

-HYÖKÄTÄ!
Tämä on viimeinen asia, jonka voit tehdä omalla vuorollasi. Hyökkäyksen jälkeen vuorosi on ohi. Aktiivinen Pokémonisi voi hyökätä vastustajasi aktiivisen Pokémonin kimppuun. Voit hyökätä vain kerran kierroksessa (jos Pokémonillasi on kaksi hyökkäystä, sinun on valittava, kumpaa haluat käyttää). Kerro, mitä hyökkäystä aiot käyttää, ja seuraa näitä ohjeita. Varmista, että Pokémonillasi on tarpeeksi energiaa hyökkäykseen. Mitä tahansa energiatyyppiä voidaan käyttää värittömään ("colorless") -hyökkäykseen, mutta muihin energiavaatimuksiin vaaditaan tiettyjä energiatyyppejä. Voit siis käyttää esimerkiksi hyökkäystä, jonka vieressä lukee on "LLC" vain, mikäli Pokémonillasi on ainakin kolme energiaa, joista kaksi on tyyppiä L. Huomaa, että hyökkäyksen yhteydessä Pokémonilta ei kuitenkaan poisteta energiakortteja – ne pysyvät Pokémonillasi, ellei hyökkäyksessä sanota toisin!

Tarkista, onko vastustajan Pokémonilla jokin heikkous ("Weakness") tai vastustuskyky ("Resistance") hyökkäävää Pokémonia kohtaan. Puolustava Pokémon kärsii kaksinkertaista vauriota, mikäli sillä on heikkous hyökkääjää kohtaan, tai 30 pistettä vähemmän vauriota, mikäli sillä on sopiva vastustuskyky. Jos vaihtopenkillä oleva Pokémon vaurioituu, heikkoudet ja vastustuskyvyt sivuutetaan täysin ja vaurio lasketaan ikään kuin niitä ei olisi olemassakaan.

Aseta vauriomerkkejä ("damage counters") vastustajan Pokémonin päälle – kymmenen vauriopistettä vastaa aina yhtä merkkiä. Vaurion määrä on kirjoitettu hyökkäyksen viereen. Jos kyseiseen hyökkäykseen liittyy muitakin toimintoja, muista suorittaa myös ne! Yleensä hyökätessä toimintajärjestyksellä ei ole väliä, mutta joskus se voi olla merkittävää. Tällöin toimintajärjestys on seuraava: ensin maksetaan hyökkäyksen hinta (esimerkiksi poistetaan energiakortteja pelistä, jos hyökkäys vaatii sitä), sitten otetaan huomioon hyökkäävään Pokémoniin vaikuttavat asiat, sitten katsotaan puolustavan Pokémonin heikkous ja vastustuskyky, ja lopulta katsotaan muut puolustavaan Pokémoniin vaikuttavat asiat.

Jos vastustajan Pokémon on kärsinyt vähintään niin paljon vauriota kuin sillä on osumapisteitä ("Hit Points" tai "HP"), se on tyrmätty ("Knocked Out"). Tällöin kamppailun hävinnyt Pokémon ja kaikki siihen liitetyt kortit poistetaan välittömästi pelistä. Kamppailun voittanut pelaaja valitsee yhden palkintokorteistaan ja ottaa sen käteensä. (Saat tehdä niin, vaikka vastustaja olisi itse tyrmännyt Pokémoninsa tai jos se tyrmääntyy vuorojen välillä.) Sitten vastustajan täytyy korvata aktiivinen Pokémoninsa uudella, vaihtopenkiltä otetulla Pokémonilla. Jos vastustajalla ei enää ole Pokémoneja vaihtopenkillä, voitat pelin! Jos sekä vastustajan että sinun Pokémonisi tyrmääntyvät samaan aikaan, pelaaja, jonka vuoro nyt on korvaa Pokémoninsa viimeisenä. Sama pätee myös palkintokortin nostamiseen.

Eräitä tärkeitä termejä:
Tässä eräitä tärkeitä englanninkielisiä sanoja käännöksineen - korttien tekstithän ovat englanniksi.

- Deck: Valitsemasi 60 korttia, joita käytät pelaamiseen. Älä sekoita tätä vastustajasi pakkaan.

- Active Pokémon: Pokémon, joka on vaihtopenkin edessä, ja jolla voit hyökätä.

- Benched Pokémon: Pokémon, joka odottaa vaihtopenkillä. Näitä voi olla enintään viisi.

- Retreat: Aktiivisen Pokémonin vetäytyminen.

- Knocked Out: Tyrmäys, tyrmätty.

- Trainer-kortti:
Kortti, joka auttaa sinua ja Pokémoniasi monilla eri tavoilla.

- Basic Pokémon: Pokémon yksinkertaisimmassa muodossaan. Esim. Bulbasaur, Mudkip.

- Stage 1 Pokémon: Kehittyneempi Pokémon. Esim. Ivysaur, Marshtomp.

- Stage 2 Pokémon: Kehittynein Pokémon. Esim. Venusaur, Swampert.

- Energy card: Energiakortti. Jokaiseen Pokéminiin sopii yksi. Esim. Fire, Grass, Darkness.

- Damage counter: Pelimerkit tai vauriomerkit. Jokainen vastaa kymmentä vauriopistettä.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://mewtrio.foorumini.com
 
Mitä pelaamiseen tarvitaan?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Mew-foorumi :: Korttipelit :: Kysy pokemon korttipelin säännöistä-
Siirry: