Tässä olisi jonkinlainen topicci pelaajille jotka haluavat panostaa hyvien Pokémonien hankkimiseen/kouluttamiseen. Mahdollisista virheistä/typoista saa kommentoida, sekä lisäykset ovat tervetulleita.
**** BREEDAAMINEN
Etsi vähintään yksi *hyvägeeninen* Female Pokémoni puskasta minkä aiot kouluttaa. Ota edes vähintään 10 yksilöä kiinni, ellei kyseistä Pokémonia ole vaikea löytää (mm. Chimecho, Relicanth, etc). Vertaile niiden statteja ja ota paras versio niistä briidauskäyttöön. Mieti setti ennen breedaamista ja mieti myös että minkä Naturen haluisit sille ja jonkin verran voi jo ajatella Effortteja. Jos aiot opettaa Pokémonillesi jonkun *harvinaisen* TM Moven niin kannattaa katsoa, että voikos kyseisen Pokémonin eka muoto oppia sitä (esim. Aronille voi opettaa EQ:n, mutta Bagonille EI voi) ja jos se voi niin hanki jokin Male Pokémoni joka kuuluu samaan Egg Groppiin ja joka itse oppii tietyn liikkeen tietyllä levelillä. Kouluta tämä poké ja opeta sille se liike. Tämän jälkeen Briidaa haluamasi Pokémon ja Pokémon jolla on haluamasi TM Move (laita liike 4. liikkeen paikalla, ettei se vahingossakaan deletoituisi Day Caressa). Jos Pokési ensinmäinen muoto oppii liikkeen myöhäisellä levelillä (esim. Shroomis - Spore - level 54) niin sen voi briidiä level 5:lle. Tässä tapauksessa sinulla pitää olla pokésta Male ja Female versio joilla molemmilla on tuo kyseinen liike setissään.
Mikäli haluat breediä jonkin Egg Moven Pokéllesi niin se periytyy Malelta Femalelle samalla tavalla kuin nuo TM Movet. Eli kunhan Male osaa liikkeen mikä on Female yksilön ekan muodon Egg Moveissa niin sillä on se kun se kuoriutuu Egistä.
Mikäli sinulla on mahdollisuus saada Ditto niin kannattaa käyttää *PALJON* aikaa hyvägeenisen hankkimiseen ja mahdollisesti myös hyvillä natureilla (mm. Adamant, Modest, Bold, Calm, Impish, Careful) niin voit käyttää Dittoa ja haluamasi pokéa (Male jos haluat briidiä liikkeitä) ja saada näillä hyvä yksilö aikaiseksi.
Kun saat tarpeeksi hyvägeenisen yksilön breedattua oikealla naturella, niin tallenna peli. Halutessasi voit vaihtaa tuon uuden yksilön vanhan (Malen) tilalle mikäli tavoittelet vielä parempaa yksilöä. Pistä tämä Poké Day Careen vähäksi aikaa (ja huolehdi, että tärkeimmät liikkeet alimmaisina) ja pyöri ympäri vähän aikaa. Kun Poké on saannu noin 10 leveliä lisää niin sen voi ottaa pois ja laittaa taas tärkeimmät liikkeet alemmaksi. Voit laittaa Pokén vielä Day Careen halutessasi. Jos liike on vahingossa deletoitunut niin voit *resettaa* ja jatkaa siitä kun se on level 5. Pokémonin olessa noin levelillä 20+ se on paljon helpompaa kouluttaa oikein kuin level 5 pokémoni.
Mikäli yrität hankki hyvää Hidden Poweria Pokélle niin voit mennä esim. 2vs2 battleen joka on Day Caren edessä ja enne matsia seivaa peli ja ottaa Kecleon eteen ja opettaa Hidden Poweri jotta voit kokeilla sitä Kecleoniin. Kecleonin Ability kertoo Hidden Powerin tyypin tai jos se ei osu niin tyyppi on Ghost. Ota ämän jälkeen resetti jotta tiedät sen tyypin *ilmaitteeksi*.
------
Emeraldin breedaukseen liittyvät plussat:
Synchronize (Ability) - Villillä Pokémonilla on 50% mahdollisuus olla samaa Naturea kuin Poké jolla on tuo Ability
Magma Body (Ability) / Flame Body (Ability) - Munien kuoriutumisaika puoliintuu.
Pickup (Ability) - Voi löytää hyödyllisiä TM Moveja ja Rare Candyjä.
Everstone - Annettua tämän itemin Femalelle/Ditolle munasta kuoriutuvalla pokémonilla on 50% mahdollisuus olla sama Nature kuin Pokélla jolla oli tuo Everstone.
Miehen seistessä Egi kädessä Day Caren luona kyseiselle Pokélle on jo arvottu Ability, Nature, Sukupuoli. Rubyssä ja Sapphiressa tässä vaiheessa on muistaakseni vain Sukupuoli ja Ability arvottu.
**** LEGENDAARISIEN POKÉMONIEN HANKKIMINEN
AINA, ihan joka kerta TALLENNA peli niin lähelle legendaarista kuin pystyt mikä tarkoittaa yhden napin painamista. Jos yrität saada hyvägeenisen ja Naturisen yksilön niin kannattaa käyttää Master Pallo näihin matseihin. Käytä heti matsin alkaessa Master Pallo tai jos haluat tehdä sen vaikeamman kautta niin kuluta villin Legendaryn HP n. 10%:n ja laita myöskin mahdollisesti joko Parlyysiin tai Sleeppiin, jonka jälkeen käytä Ultra Palloja. Kun saat sen kiinni niin mene katsomaan sen Nature ja Statit ENNEN tallentamista. Jos tulee huono Nature tai liian alhaiset statit niin *kannattaa* resettaa ja yrittää uudestaan. Jos haluat saada tietyn Hidden Powerin tyypin kyseiselle Pokémonille niin kannattaisi olla suhteellisen hyvä levelinen (Vähintään n. 50-60) Kecleon jossain PC:llä. Tämän jälkeen voit opettaa tuolle Legulle Hidden Powerin ja kokeilla sitä 2vs2 matsissa omaan Kecleoniin ja Kecleonin kannattaa sen jälkeen *pökerryttää* Legu jottai se saisi turhia Effortteja tuosta matsista. Jos Nature, Statit (ja Hidden Poweri) miellyttävät niin Tallenna peli tässä kohtaa.
http://www.angelfire.com/games2/LanderZ/rusacalcs.htmlOta listasta: [Pokémoni], Max DVs, Clear All, [Nature] ja tämän jälkeen syötä oikea leveli tuohon *taulukkoon* (1-100 tilalle) ja paina Calculatea. Muuta taulukosta DV/IV/Gene kohdasta välillä 0-31 jos kyseiset Statit alhaalla ei pidä paikkaansa ja paina Calculatea. Etsi tällä tavalla pokémonisi IVt.
**** EFFORT KOULUTUS
Kun nappaat villin Pokémonin, kuoriudutat egin, etc. niin tuolla Pokélla on 0 EV pistettä kerättynä. Maksimi määrä EV pisteitä on 510 yhdelle Pokélle ja tämän luvun jaettuna neljällä saa tietää tämän koulutuksen hyödyn (pyöristetään aina alaspäin). Yhden statin EV rajana on 255, mutta kun tuo ei ole jaollinen neljällä niin suurin mihin kannattaa laittaa on 252. Tämä siis tarkoittaa sitä että Efforttaamisella saat 127 stattia sijoittaa mihin haluat, mutta enintään 63 yhteen stattiin. Ihan sama millä tasolla Poké on napattu tai millä EV koulutat niin sillä ei ole vaikutusta pokémoniesi statteihin levelillä 100.
Tästä koulutuksesta on todella paljon hyötyä varsinkin pokéille mitkä muutenkin vaikka kuolevat melkein mihin tahansa iskuun. Hyvinä esimerkkeinä mainitsen Shedinjan. Shedinja ei tarvitse ollenkaan HP:tä, Defenseä, eikä Sp.Defenseä (Sp.Attackista puhumattakaan) joten on hyvä ottaa kaikki mahdollinen hyöty irti sen stateista. Eli tässä tilanteessa kannattavinta olisi laittaa tälle Pokélle 252 Attack-, sekä 252 Speedi Efforttia.
*Vitamiinit* (HP UP, Carbos, Iron, Calcium, Zink, Carbos) antavat Pokéllesi 10 EV pistettä yhteen stattiin ja niitä voi antaa niin monta pokélle kunhan sillä ei ole yli 100 Efforttia kyseisessä statissa tai joko maksimi määrää Effort pisteitä. Nämä ovat aika kalliita, joten niitten käyttöä pitää miettiä hiukan. Vastaavasti Emeraldissa on Berryjä, (Pomeg, Kelpsy, Qualot, Hondew, Grepa, Tamato) jotka poistavat Pokéltasi 10 Effort pistettä. Nämä berryt ovat siltä varalta, että jos Effort koulutus on saattanut mennä pieleen.
Jokaisesta Pokésta minkä *pökerrytyttää* saa yhdestä kolmeen EV pistettä (kunhan matsista saa EXP:tä, sillä mm. Battle Towerista ja linkkimatseista ei pitäisi tulla Effortteja). Jos omalla Pokéllasi on Macho Brace equipissa niin se tuplaa matsista saadut Effortit kyseiselle pokélle. Sama pätee harvinaisen PokéRussin kanssa. Eli jos esim ottelet Spindaa vastaan niin siitä tulee (1 x 2 x 2) 4 Efforttia jos on MBrace sekä 'Russi. Jos olet antanut EXP Sharen jollekkin Pokémonille niin sekin saa kyseiset Effortit ilman Macho Brace boostia vaikka ekalla tiimissä se olisikin sillä MBrace vaikuttaa vain sille Pokélle millä se on equipissa.
Muistutuksesi tähän väliin, että mistään EI NÄE, että paljon Pokéllasi on Effortteja yhdessä statissa tai yhteensä. Jos olet käyttänyt sen 510 EV pistettä niin Slateportissa oleva nainen, Energy Gurun vieressä, antaa Pokéllesi Ribbonin jos se on Partysi ensimmäisessä kohdassa. Aloittaessasi kouluttamisen kannattaa käyttää *vitamiinit*, antaa Macho Brace, PokéRus, sekä aloittaa laskemaan *pökerryttämiä* Pokémoneja. Siis suositeltavaa on hankkia paperia, sekä kynä ja aina voitettuasi matsin vedä yksi viiva. Kun olet hankkinut tuon maksimi määrän Effortteja niin voit kouluttaa Pokémoniisi huoletta mitä vastaan tahansa, sekä tunkee sen Day Careen tai vaikka syöttää Rare Candyjä sille.
Suositeltavia Efforttaamispaikkoja R/S/E:
HP - Marill (2 EV) - Route 120 (lammikossa Surffamalla)
Att - Carvanha (1 EV), Sharpedo (2 EV) - Route 118 (onkimalla)
Def - Torkoal (2 EV), Koffing (1 EV) - Route 112 (Fiery Path)
SpA - Spinda (1 EV) - Route 113 (puska)
SpD - Tentacool (1 EV) - Route 109 (Surffaamalla)
Speed - Manetric (2 EV), Linoone (2 EV), Zigzagoon (1 EV), Electrike (1 EV), Wingull (1 EV) - Route 118 (puska)
Effort piste taulukko löytyy mm. täältä (toivottavasti virheetön):
http://www.freewebs.com/pkmn_team/ev.htmmm. Pokémonien Base Statit, Movet, Setit löytää täältä:
http://www.smogon.com/advance/pokemon**** NATURET
Ja tässä on lista natureista. Jos statin edessä on plussa niin kyseinen statti nousee 10% enemmän kuin mitä normaalisti. Jos miinus edessä, niin tiputtaa kyseistä stattia 10%:lla. Eipäs varmaan tässä tarvitse sanoa juuri muutakaan...
Hardy (neutraali)
Lonely (+Attack, -Defense)
Brave (+Attack, -Speed)
Adamant (+Attack, -Special Attack)
Naughty (+Attack, -Special Defense)
Bold (+Defense, -Attack)
Docile (neutraali)
Relaxed (+Defense, -Speed)
Impish (+Defense, -Special Attack)
Lax (+Defense, -Special Defense)
Timid (+Speed, -Attack)
Hasty (+Speed, -Defense)
Serious (neutraali)
Jolly (+Speed, -Special Attack)
Naïve (+Speed, -Special Defense)
Modest (+Special Attack, -Attack)
Mild (+Special Attack, -Defense)
Quiet (+Special Attack, -Speed)
Bashful (neutraali)
Rash (+Special Attack, -Special Defense)
Calm (+Special Defense, -Attack)
Gentle (+Special Defense, -Defense)
Sassy (+Special Defense, -Speed)
Careful (+Special Defense, -Special Attack)
Quirky (neutraali)
**** PALLOJEN CATCH RATET
HUOM! Kaava näyttää olevan väärässä. Ei kyllä voi olla niin, että Pokét jäävät noin reilusti kiinni. Jos käyttää esim lv.2 Rattataa esimerkkinä. O_o
Jos seuraavasta laskutoimituksesta saamasi vastaus on suurempi kuin sattumanvarainen numero 0 ja 255:n välillä Palloa heittäessäsi on suurempi niin Pokémoni jää kiinni palloon.
( ( 4 * TotalHP - 2 * CurrentHP) * (PallonCatchRate * PokémoninCatchRate) ) / TotalHP + Status
CurrentHP = Kyseisen villin Pokémonin jäljellä oleva HP.
TotalHP = Kyseisen villin Pokémonin Maximi HP.
PallonCatchRate = Käyttämäsi Pallon Catch Rate.
PokémoninCatchRate = Villin Pokémonin Catch Rate.
Status = Jos villi Pokémoni on Sleepissä tai Frozenissa, niin arvo on 11. Jos villi Pokémoni on Paralyysissä, Poisonissa tai Burnissa, niin arvo on 6. Muuten tämä arvo on 1.
Poké Ball: 1.0x Catch Rate
Great Ball: 1.5x Catch Rate
Ultra Ball: 2.0x Catch Rate
Master Ball: 100% Catch Rate villeihin Pokémoneihin
Net Ball: 1.0x Catch Rate, mutta 3.0x Catch Rate jos pyydystettävä Pokémon on Bug tai Water tyyppinen
Nest Ball: 1.0x Catch Rate jos pyydystettävä Pokémon on 30 levelinen tai pienempi, muuten Catch Rate lasketaan (40-(Pokémonin level))/10 kaavalla
Dive Ball: 1.0 Catch Rate, mutta jos olet veden alla niin Catch Rate on 3.5x
Repeat Ball: 1.0x Catch Rate, mutta jos olet napannut kyseisen Pokémoni aiemmin niin Catch Rate on 3.0x
Timer Ball: Catch Rate on ((Kulunut vuorojen määrä)+10)/10 ja Maksimi Catch Rate on 4.0x (joka on 30 vuoron jälkeen) [parempi kuin Ultra Ball 11 vuoron jälkeen]
Premier Ball: 1.0x Catch Rate
Gorgeous Ball: 1.0x Catch Rate
Safari Ball: 1.5x Catch Rate
Esimerkkilasku:
Olet nappaamassa Gyaradosia sen takia, että haluat breedata Magikarpin. Olet löytänyt lv.66 Gyaradosin jolla on Max 215 HP. Olet saanut sille jätettyä 66 HP:tä jäljellä ja tuo Gyarados on Parlyysissä ja heität Net Ballin. Kaava tulee seuraavanlaisesti:
( ( 4 * 215 - 2 * 66) * (3 * 45) ) / 215 + 6
= ( ( 860 - 132 ) * 135 ) / 215 + 6
= ( 728 * 135 ) = 98280
= 98280 / 215 + 6 = ~463.1
463.1 on aina suurempi kuin mikään tasaluku joka on 256:ta pienempi, joten Gyarados jää kiinni.
**** HAPPINESS / ONNELLISUUS
Jokaisella Pokémonilla on Happiness arvo joka on välillä 0-255. Tämä Happniess -arvo alkaa 70:stä kun nappaat- taikka breedaat Pokémonin. Pelissä Returnin ja Frustrationin damage riippuu kyseisen Pokémonin Happinessistä. Returnissä korkea on hyvä ja Frustrationissa toisinpäin. Osa pokémoneista evolvoituu seuraavassa Level Upissa saavuttaessaan 220+ Happiness -arvon. Alla löytyy listä mitä kannattaa/ei kannata tehdä.
Happinessin kasvu/tippuminen:
Kävellessäsi 256 askelta saat Pokémoneillesi jotka ovat tiimissäsi +1 Happiness pisteen.
Käytä Vitamiinejä niin saat +5/+3/+2 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-99/100-199/200-254.
Tärkeistä Battleista +3/+2/+1 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-99/100-199/200-254.
Level Upista +5/+3/+2 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-99/100-199/200-254.
Jos Pokémon pökertyy, niin saat -1 Happiness pisteen.
Energypowder tiputtaa -5/-10 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-199/200-249.
Heal Powder tiputtaa -5/-10 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-199/200-249.
Energy Root tiputtaa -10/-15 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-199/200-249.
Revival Herb tiputtaa -15/-29 Happinessiä jos sen hetkinen Happiness on 0-199/200-249.
Soothe Bellin avulla Pokémonisi tienaa 50% enemmän Happinessiä.
Treidaamalla Pokémonin pelistä toiseen tekee Pokemonin Happinessin tasan 70:n.
**** WEAKNESSIT JA RESISTANSSIT
Alla olevaan listaan on laitettu kaikki Weaknessit, sekä Resistancet. Vasemmalta otetaan hyökkäävän Pokémonin iskun tyyppi ja ylhäältä damagea ottavan Pokén Weaknessi(t). Punainen Poképallo niin ottaa 2x damaget, harmaa Poképallo niin ottaa ½x damaget ja jos on rasti päällä niin iskulla ei ole ollenkaan vaikutusta. Mikäli ruudukossa ei ole Poképallon kuvaa niin iskusta tulee normaalit damaget. Punertavalla taustalla on Special-tyyppiset iskut ja valkoisella on fyysiset iskut merkattuna.
http://h1.badwaresite.www/Tonu/tyypit.PNG**** EMERALDIN "IV PAPPA"
Monen kouluttaja paras ystävä siis. Tämä "IV pappa" on Battle Frontier alueella PokéCenterin yläpuolessa olevassa talossa. Battle Frontieriin pääsee vasta E4:n jälkeen, joten breedaaminen ja legujen nappaaminen kannaittaa aloittaa vasta tänne saarelle päästyäsi. Kun puhut tuolle vanhukselle, niin voit näyttää sille Pokémonisi. Vanhus kertoo tuon Pokémonin Total IVt kuvauksella ja myöskin Pokési parhaimman IV:sen Stattisi (randomilla jonkun Statin jos monta samaa parasta IV arvoa) ja vielä antaa kuvauksellisen arvion tuosta IV:stä. Tämä on todella tehokas tapa tarkistaa Pokémoniesi hyvyys alhaisilla leveleillä. Tarkoituksena olisi saada mahdollisimman hyvä Poké, eli vastaukset jonka perässä on suurimmat arvot.
Total IV: "This one, overall, XXX"
"... I would describe as being of average ability." -> Total IV = 0-90 -> keskimäärin 0-15 IV/stat
"... I would describe as having better–than–average ability." -> Total IV = 91-120 -> keskimäärin ~15-20 IV/stat
"... I would say is quite impressive in ability!" -> Total IV = 121-150 -> keskimäärin ~20-25 IV/stat
"...I would say is wonderfully outstanding in ability!" -> Total IV = 151-186 -> keskimäärin ~25-31 IV/stat
Paras IV:nen statti: "Incidentally, the best aspect of it, I would say, is its XXX"
"HP"
"ATTACK"
"DEFENSE"
"SPECIAL ATTACK"
"SPECIAL DEFENSE"
"SPEED"
Äsköisen statin IV: "XXX ...Hm... That's how I call it."
"That stat is relatively good..." -> 0-15 IV
"That stat is quite impressive..." -> 16-25 IV
"That stat is outstanding!..." -> 26-30 IV
"It’s flawless! A thing of perfection!..." -> 31 IV
PS. Mikäli jossain löytyy virheitä niin kerro siitä, jottei virheelistä tietoa leviä.