SÄÄNTÖKIRJA
PELIN ALOITTAMINEN
1. Aseta kouluttaja figuurisi pelimatolle.
2. Aseta Pokémonit penkillesi.
Kumpikin pelaaja laittaa Pokémon figuurin jokaiseen paikkaan penkillään. Et voi pelata useammalla kuin kolmella samalla Pokémonilla.
3. Laita kolme valitsemaasi Trainer korttia oikeinpäin eteesi pöydälle.
4. Arpokaa kumpi pelaajista aloittaa.
PELIN VOITTAMINEN
Voitat pelin, kun yksi Pokémoneistasi laskeutuu vastustajasi Maaliin.
Voitat myös, jos vastustajasi ei voi hyökätä, liikuttaa figuuriaan tai pelata Trainer korttia!
PELIMATTO JA MAALI- PYÖRÄYTÄ VOITTAAKSESI!
Kun kaksi Pokémonia taistelee pelimatolla, kumpikin pelaaja pyöräyttää Pokémon figuuriaan. Kumpi Pokémon voittaa? Katso alla olevasta listasta!
SININEN
Sininen voittaa kaiken! Pokémonisi väistää kaikki vastustajan hyökkäykset.
LIILA
Liila voittaa Valkoisen! Voita Liilalla, ja tee niinkuin Liila hyökkäys sanoo. Jos molemmat pyörittävät Liilan, tehkää hyökkäys jossa on enemmän tähtiä.
VALKOINEN
Valkoinen vastaan Valkoinen, voimakkain hyökkäys voittaa! Voita Valkoisella, ja vastustajan Pokémon on tyrmätty hänen Pokémon Centeriinsä.
OHI/MISS
Ohi häviää kaikille hyökkäyksille. Jos vastustajasi pyörittää Liilan, tehkää niin kuin Liila hyökkäys sanoo. Jos vastustajasi pyörittää Valkoisen, Pokémonisi on tyrmätty. Jos vastustajasi pyörittää Sinisen, mitään ei tapahdu Pokémonillesi.
Jos molemmat pyörittävät saman värin ja tulee tasapeli, mitään ei tapahdu.
MITÄ VOIT TEHDÄ VUOROSI AIKANA?
PELAA TRAINER KORTTI (VALINNAINEN)!
Valitse yksi Trainer korteistasi.
Pyöräytä kouluttaja figuuriasi.
Jos onnistut, käytä Trainer korttiasi, ja käännä se sitten väärinpäin.
Jos pyöräytät Ohi kouluttaja figuurillasi, pidä kortti oikeinpäin ja vuoro siirtyy vastustajallesi.
LIIKU!
Jos pelaat Trainer kortin, voit päättää olla hyökkäämättä tai liikkumatta.
Valitse figuuri jota haluat liikuttaa. (Jos pelasit Trainer kortin, sinun on liikutettava yhtä Pokémonia johon kortti vaikutti.)
Liiku korkeintaan Pokémonin Liikkumisarvon (MP) verran pelimatolla.
HYÖKKÄÄ!
Voit hyökätä viereiseen Pokémoniin, jos liikutat figuurisi vastustajan Pokémonin viereen.
Joissakin hyökkäyksissä on “Odota/Wait.” Jos Pokémon on Odota/Wait tilassa, tuo Pokémon ei voi liikkua eikä hyökätä pelaajan seuraavalla vuorolla. (Se voi silti auttaa muita Pokémoneja saartamaan vastustajan Pokémonin.)
Joka vuoro sinun on tehtävä jotakin. Voit liikuttaa Pokémonisi uuteen ruutuun (mutta et taaksepäin). Et ehkä liikuta Pokémoniasi, jotta voit hyökätä ruudusta jossa olet. Jos missään vaiheessa peliä et voi (tai et halua) liikkua tai hyökätä, häviät pelin (jos et pelannut Trainer korttia.).
TRAINER KORTIT
Pelin alussa, laita kolme valitsemaasi Trainer korttia oikein päin eteesi pöydälle. Joka vuoro, jos sinulla on yhtään oikeinpäin olevia Trainer kortteja jäljellä, voit valita niistä yhden. Ole varovainen—sinulla ei ole niitä montaa, jos pyöräytät “Ohi/Miss,” vuorosi on ohi!
1. Valitse yksi oikein päin olevista Trainer korteistasi.
Näytä se vastustajallesi.
2. Pyöräytä koulutaja figuuriasi.
3. Jos pyöräytys onnistuu, käytä kortti.
Jos kortilla on jatkuva vaikutus Pokémoniin, aseta kortti figuurin alle, kunnes vaikutus lakkaa. Aseta kortti väärinpäin muiden Trainer korttiesi viereen, kun kortin vaikutus lakkaa.
Jos vaikutus on välitön, tee niin kuin kortissa lukee, ja aseta kortti sitten väärinpäin muiden Trainer korttiesi viereen.
4. Jos kouluttaja figuurisi pyörittää Ohi/Miss, vuorosi on ohi.
Jos kouluttaja figuurisi pyörittää Ohi/Miss, Trainer kortti jää käyttämättä, mutta vuorosi on ohi.
Jotkin Trainer kortit lopettavat vuorosi osana vaikutustaan. Muussa tapauksessa, voit vielä liikkua (ja jopa hyökätä) Pokémonilla johon kortin vaikutus kohdistui.
LIIKKUMIS SÄÄNNÖT
1. Valitse yksi figuureistasi jota haluat liikuttaa.
2. Liikuta figuuria enintään sen Liikkumis arvon (MP) verran.
Voit myös jättää liikkumatta, mutta sinun on hyökättävä jos et liiku.
Ruudusta toiseen liikkuminen maksaa yhden MP:n. Näiden ruutujen on oltava yhdistettynä viivalla.
Aloittavan pelaajan vuorolla, hänen Pokémoneillaan on yksi MP vähemmän kuin figuuriin on merkitty. Joten, jos Pokémonilla on 3 MP:tä sillä onkin 2 MP:tä tuolla vuorolla. Pokémon tarvitsee yhden MP:n liikkuakseen penkiltä aloitus pisteeseen.
Pokémon figuuri ei voi liikkua muiden figuurien läpi, eikä voi olla samassa ruudussa jossa on jo Pokémon.
Liikkumisen tai hyökkäämisen jälkeen, tarkista vastustajan Pokémonien ympäristö. Jos Pokémonisi ovat vastustajan Pokémonin joka sivulla (vastustajan pokemon ei voi liikkua tyhjään ruutuun), vastustajasi saarrettu Pokémon on tyrmätty.
3. Hyökkää (valinnainen).
Voit hyökätä vain figuurilla jota valitsit liikuttaa (vaikka se ei varsinaisesti liikkunut).
Pokémonisi voi hyökätä vain Pokémoniin joka on sen vieressä.
Omaan figuuriin ei voi hyökätä.
Jos hyökkäyksessä viitataan “Defending Pokémoniin”, se tarkoittaa vastustajasi Pokémonia taistelussa.
Jos tyrmäät vastustajasi Pokémonin aiheuttamalla vahinkoa, tyrmätty Pokémon menee vastustajasi Pokémon Centeriin. Jos Pokémon Center on täynnä, Pokémon joka on ollut siellä pisimpään menee penkille. Tuolla Pokémonilla on Odota/Wait tila.
Aloitus Pisteet
Pokémon figuurit siirtyvät penkiltä kentälle Aloitus Pisteen kautta. Tämä on aivan kuin normaalia liikkumista. Se maksaa yhden MP:n. Voit valita minkä tahansa penkilläsi olevista Pokémoneista, ja käyttää kumpaa tahansa Aloitus Pistettä Kentällä. Jos Aloitus Pisteessä on jo Pokémon, Pokémonisi ei voi siirtyä Kentälle tuosta Aloitus Pisteestä.
Kenttä
Pokémon figuurit taistelevat Kentällä. Pokémonisi ovat “pelissä” kun ne ovat kentällä – siellä ne voivat hyökätä toisiin Pokémoneihin.
Penkki
Kaikki Pokémonisi aloittavat pelin Penkiltäsi. Pokémonisi ovat “pelissä” mutta eivät voi hyökätä, eikä niihin voi hyökätä kun ne ovat Penkilläsi. Erikoistilat poistuvat kun Pokémon on penkilläsi. Pokémonit eivät voi käyttää Liikkumis Arvoaan (MP:tä) siirtyäkseen Penkille.
Pokémon Centeristä penkille siirtyvän Pokémonin on oltava siellä jonkin aikaa. Pokémonin on odotettava yksi vuoro Penkillä ennen siirtymistään Kentälle.
Jos Pokémonisi siirtyy vuorollasi Penkille, sinun on odotettava seuraavaan vuoroosi asti kunnes voit tuoda Pokémonisi Kentälle.
Jos Pokémonisi siirtyy penkille vastustajasi vuorolla, et voi käyttää sitä seuraavalla vuorollasi—sinun on odotettava vielä yksi vuoro kunnes voit käyttää sitä.
PokÈmon Center [P.C.]
Pokémon Center on alue jossa Pokémonisi toipuvat. Kun yksi Pokémoneistasi on tyrmätty, se menee Pokémon Centeriin. Jos Pokémon Centerisi on täynnä, siirrä Pokémon joka on ollut siellä pisimpään penkillesi. Pokémon Center ei ole “pelissä” peli tarkoituksessa. Pokémon Center poistaa Erikoistilat Pokémoniltasi.
Miten Erikoistilat toimivat?
Jotkin hyökkäykset aiheuttavat Erikoistilan vastustajasi Pokémonille. Erikoistilat tekevät eri asioita Pokémonille.
Jos Pokémoniin tulee uusi Erikoistila, poista vanha Erikoistila.
Erikoistilat poistuvat myös jos Pokémon poistuu Kentältä (menevät Penkille tai Pokémon Centeriin).
Halvaantunut/Paralyzed
Jos Halvaantunut Pokémon joutuu taisteluun, valitse yksi halvaantuneen Pokemonin hyökkäyksistä, muu kuin Ohi/Miss. Kaikki sen nimiset hyökkäykset ovat nyt Ohi/Miss normaalin hyökkäyksen sijaan.
Myrkytetty/Poisoned
Jos Myrkytetty Pokémon joutuu taisteluun, sen hyökkäykset tekevät 20 vähemmän vahinkoa kuin normaalisti. Lisää muut vaikutukset (kuter Trainer kortit) ennen Myrkytyksen vaikutusta.
EDISTYNEEMMÄT SÄÄNNÖT
Jos pyöräytys pysähtyy rajalle
Jos pyöräytys pysähtyy kahden alueen rajalle, heitä kolikkoa nähdäksesi kummalle puolelle osoitin jäi.
Muuttuvat hyökäykset
Jotkin vaikutukset saattavat muuttaa Pokémonin hyökkäyksen tekemää vahinkoa. Jos jokin lisää tai vähentää vahinkoa, se muuttaa vain hyökkäystä joka tekee vahinkoa. Esimerkiksi,jos Pokémonilla on jokin vaikutus joka lisää sen tekemää vahinkoa, ja pyöräytät Ohi/Miss tai Sinisen, vahinkoa ei tule (Ohi/Miss tai Siniseen ei tule mitään vaikutusta).
Hyökkäykset jotka nostavat vahinkoa
Jotkin hyökkäykset, kuten Charizardin Fire Spin, käskee sinun pyörittää uudestaan ja lisätä vahinkoa joka kerta kun onnistuneesti pyörität saman hyökkäyksen uudelleen. Kun vihdoin pyörität jotakin muuta kuin tuon hyökkäyksen, laske yhteen kaikki vahinko jonka olet siihen mennessä saanut tehtyä, ja se on lopullinen vahinko jonka teet vastustajan Pokémonille!
Pokémon Voimat/Pokémon Power
Joillakin Pokémoneilla on kykyjä jotka ovat aina voimassa. Nämä kyvyt ovat keltaisella alueella Pokémonin alustan sisäreunassa.
Valkoisten hyökkäysten selvittäminen
Useimmat Valkoiset hyökkäykset tekevät vain vahinkoa. Joillakin Valkoisilla hyökkäyksillä on vaikutus sen lisäksi, että ne tekevät vahinkoa. Vaikutus tapahtuu silti, vaikka tuon Pokémonin Valkoinen hyökkäys häviäisi toiselle Valkoiselle hyökkäykselle.
Liilojen hyökkäysten selvittäminen
Joillakin Liiloilla hyökkäyksillä on jännittäviä vaikutuksia peliin. Jos molemmat Pokémonit pyörittävät Liilan, VAIN SE jolla on enemmän tähtiä, toimii. (Jos molemmilla Pokémoneilla on sama määrä tähtiä Liilassa hyökkäyksessään, kumpikaan hyökkäys ei toimi.)
Jos jokin hyökkäys työntää Pokémonin pois, liikuta figuuria oikea määrä ruutuja, jos mahdollista. Jos Pokémonia ei voi työntää taaksepäin maksimi määrää ruutuja (esim. edessä on jokin toinen Pokémon), työnnä Pokémonia taaksepäin niin pitkälle kuin pystyt, mutta korkeintaan hyökkäyksessä määrätyn määrän ruutuja. Joidenkin Pokémonien hyökkäykset siirtävät Pokémoniasi tietyn ruutumäärän päähän. Sinun on liikuttava juuri määrätty määrä ruutuja, tai ei liikkua ollenkaan.
Saarto
Pokémon on saarrettu, kun yhden pelaajan Pokémonit täyttävät kaikki vastustajan Pokémonin viereiset ruudut. Kun olet suorittanut toiminnon, ja Pokémon on sen jälkeen saarrettu, tuo Pokémon figuuri on tyrmätty.
Jos molempien pelaajien Pokémonit on saarrettu samaan aikaan, saarretut Pokémonit on tyrmätty.
Jos Pokémonisi laskeutuu vastustajasi Maaliin, mutta on samaan aikaan saarrettu, Pokémonisi on tyrmätty ja peli jatkuu normaalisti.
STRATEGIA
Perus strategia
Jos et ole varma mitä tehdä, kokeile jotakin näistä perus strategia vinkeistä:
-Tuki vastustajasi Aloitus Pisteet. Tämä hidastaa vastustajasi peliä.
-Varmista, että sinulla on keino puolustaa Maaliasi.
-Opettele Pokémoniesi kyvyt. Esimerkiksi, Pokémonit joilla on paljon Väistöliikkeitä (Sininen) ovat loistavia puolustajia jotka hidastavat vastustajasi hyökkäyksiä.
-Pokémonin saartaminen voittaa aina. Voit tehdä tämän muutamalla eri tavalla. Ensiksi, joillakin Pokémoneilla on Liila hyökkäys joka antaa saartaa Pokémonin osana hyökkäyksen vaikutusta, joko hyppäämällä Pokémonin yli tai vaihtamalla Pokémonien paikkaa. Toinen tapa, on liikuttaa Pokémonejasi tavalla joka tekee monta asiaa kerralla—vastustajasi voi huomata yhden uhan, mutta ei huomaa saarto liikettäsi.
Tiimin rakentaminen
-Kun kokoat Pokémon tiimiäsi, on hyvä idea käyttää erilaisia Pokémoneja. Kokeile erilaisia hyökkäyksiä, Liikkumis Arvoja (MP), sekä erikoisliikkeitä ja kykyjä!
Varmista että Pokémoneillasi on laaja liikevalikoima—jotkin liikeyhdistelmät voittavat vastustajasi Pokémonit useammin. Jokaisella Pokémonilla on heikkous jollekin hyökkäys yhdistelmälle. Käyttämällä erilaisia Pokémoneja voit välttää heikkoudet tärkeällä hetkellä!
Pokemonit joilla on korkea Liikkumis Arvo eivät ole erityisen vahvoja taistelussa. Käytä nopeimpia Pokémonejasi saartaaksesi vastustajasi tai päästäksesi nopeasti Maaliin!
Liiloilla hyökkäyksillä on vahva vaikutus peliin. Lisää tiimiisi Pokémoneja joilla on erilaisia Liiloja hyökkäyksiä tehdäksesi tiimistäsi voimakkaamman. Älä kuitenkaan unohda kovaa iskeviä Pokémonejasi—tarvitset Valkoisia hyökkäyksiä voittaaksesi voima mittelössä.